Wednesday 18 June 2014

SAMBUTAN NISFU SYA'BAN



Pendahuluan

Sekolah Kebangsaan USJ 12 telah mengadakan program Nisfu Syaaban 2014M bersamaan 1435H. Program ini merupakan salah satu daripada program tahunan anjuran Panitia Pendidikan Agama Islam SK USJ 12. Program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada murid-murid tentang kelebihan  Nisfu Syaaban yang perlu kita amalkan dalam kehidupan seharian. Selain itu diharap ia dapat memberi semangat dan dorongan kepada murid tahun 6 untuk persediaan menghadapi UPSR 2014. Program ini bermula bermula pada pukul 7:00 pagi untuk kehadiran murid. Seterusnya murid membaca surah dari juzu’ 30 secara beramai-ramai. Kemudian acara diteruskan dengan Solat Hajat dan bacaan surah yasin dibawah pimpinan ustaz Ramli b. Muhammad. Acara diteruskan dengan sesi motivasi sebagai pembakar semangat kepada murid-murid.


Objektif

Objektif program ini diadakan adalah untuk :

1. Memberi pendedahan dan kefahaman tentang hadis-hadis palsu, hadis dhaif tentang amalan-amalan yang dilakukan ketika Nifsu Syaaban.
2. Melahirkan murid-murid yang cinta dan mampu mengikhlaskan diri dalam melakukan amalan-amalan sunat.
3. Melahirkan murid-murid yang berperibadi mulia melalui penghayatan kisah teladan dari junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W sendiri.
4. Memupuk rasa kehambaan diri kepada Allah melalui program kerohanian dan suntikan semangat motivasi untuk menjadi mukmin sejati.

Tema / Tajuk            : "Mantapkan Munajat & Bermuhasabah Diri Di Bulan Nan Suci"


Peserta                      : Murid Islam Tahun 6  Sek. Keb. USJ 12